Výzkum dopravní bezpečnosti

Cíle výzkumu

Cíle výzkumu dopravní bezpečnosti

Hlavním úkolem společnosti ŠKODA AUTO je zvyšování bezpečnosti vyráběných vozů. Silniční bezpečnost je prioritou jak při vývoji a výrobě vozů, tak při preventivních projektech v rámci společenské odpovědnosti.

Tým Výzkumu dopravní bezpečnosti se věnuje podrobné analýze příčin, okolností a průběhu různých silničních nehod. Díky tomu lze lépe pochopit chování vozů při dopravních nehodách, poznat úroveň jejich ochrany a odhalit oblasti budoucích zlepšení.

Poznatky z dopravních nehod pomáhají při vývoji prvků aktivní bezpečnosti a pasivní bezpečnosti pro vozy ŠKODA. Další využití tyto poznatky nacházejí v prevenci bezpečnosti silničního provozu a dopravní výchově dětí.

Tým výzkumu dopravní bezpečnosti vytváří unikátní filmy z nárazových testů, dbá na šíření informací jak bezpečně cestovat v automobilu a realizuje různá odborná školení. Ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem zajišťuje školení hasičů, tak aby vozy ŠKODA znali co nejlépe a mohli rychle a bezpečně vyprosit posádku z havarovaného vozu.

Klíčovými partnery výzkumu je Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, zdravotnické záchranné služby, nemocnice a řada dalších vládních i nevládních organizací.




Poznatky výzkumu se rovněž využívají při rozvoji zábavně-vzdělávacích webových stránek ŠKODA hrou, které se věnují hravé a názorné dopravní výchově dětí. Rodičům a učitelům poskytují množství poučných informací pro bezpečné chování v silničním provozu.

Proces výzkumu

Analýza dopravní nehody probíhá podle předem určeného scénáře a skládá se ze tří částí: technické, zdravotnické a psychologické.
Psychologická část
Technická část
Zdravotnická část
Psychologická část
Sledujeme příčiny nehody z hlediska chování a stavu řidiče, přítomnosti rušivých vlivů. Základem je rozhovor s účastníky dopravní nehody.
Technická část
Dokumentujeme situaci v místě nehody, poškození vozu, jeho chování při nehodě, ověření funkce ověřujeme funkci aktivních a pasivních prvků bezpečnosti (např. přítomnost dětských sedaček, znečištění skel, kouření za jízdy, nedostatečné zajištění zavazadel a další vlivy).

Zdánlivé drobnosti, jako nastavení hlavových opěrek, sklon opěradel sedaček a výhled z vozidla mohou vysvětlit chování řidiče při jízdě nebo také příčinu, která mohla způsobit jeho zranění.

Vidět havarovaný vůz bezprostředně po nehodě, kdy ještě nebylo s automobilem manipulováno, má pro nás velký význam. ​
Zdravotnická část
Zjišťujeme také zdravotní stav účastníků dopravní nehody před a po nehodě a snažíme se nalézt mechanismus vzniku jednotlivých zranění.

Tým

Tým výzkumu dopravní bezpečnosti je připraven vyrazit k nehodě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a často vyjíždí až třikrát denně. Členové výzkumného týmu jsou připraveni reagovat na případné dotazy na e-mailové adrese vyzkum.bezpecnosti@skoda-auto.cz. Pro snadnou spolupráci s Policií ČR funguje rovněž bezplatná telefonní linka 800 634 639.

Ing. Petr Kraus
Vedoucí oddělení bezpečnosti vozu
v technickém vývoji ŠKODA AUTO.

Do jeho kompetence patří rovněž Výzkum dopravní bezpečnosti, kde řídí a koordinuje činnost týmu.
Ing. Jiří Haman
Vedoucí Výzkumu dopravní bezpečnosti ve ŠKODA AUTO, působící v rámci oddělení bezpečnosti vozu v Technickém vývoji ŠKODA AUTO.

Řídí a koordinuje činnost týmu.


Ing. Karel Mulač
Člen týmu Výzkum dopravní bezpečnosti.

Zabývá se výzkumem chování vozidla při nehodě, činností prvků aktivní a pasivní bezpečnosti, zajišťuje ohledání místa nehody a konzulatce s účastníky.
Ing. Petr Krásný
Člen týmu Výzkum dopravní bezpečnosti.

Zabývá se výzkumem chování vozidla při nehodě, činností prvků aktivní a pasivní bezpečnosti, zajišťuje ohledání místa nehody a konzulatce s účastníky.


Ing. Jiří Sojka
Člen týmu Výzkum dopravní bezpečnosti.

Zabývá se výzkumem chování vozidla při nehodě, činností prvků aktivní a pasivní bezpečnosti, zajišťuje ohledání místa nehody a konzulatce s účastníky.
Markéta Čeřovská
Členka týmu Výzkum dopravní bezpečnosti.

Zajišťuje konzultace s účastníky dopravní nehody a zabývá se výzkumem nehod z pohledu zdravotnického a psychologického.


Bc. Alena Fajčíková
Členka týmu Výzkum dopravní bezpečnosti.

Zajišťuje konzultace s účastníky dopravní nehody a zabývá se výzkumem nehod z pohledu zdravotnického a psychologického.
Ing. Martina Vítů
Členka týmu Výzkum dopravní bezpečnosti.

Zajišťuje konzultace s účastníky dopravní nehody a zabývá se výzkumem nehod z pohledu zdravotnického, psychologického a biomechanického.
Abychom vám mohli poskytovat nejlepší funkcionalitu, a tím i maximální zážitek z procházení stránek ŠKODA AUTO, používáme soubory cookies. Pokud budete pokračovat v procházení našich stránek bez změny nastavění cookies, předpokládáme, že souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení.
Nastavení cookies můžete kdykoliv změnit přes odkaz Nastavení zásad ochrany osobních údajů níže na stránce.